Primitivní (primární) reflexi a jejich přetrvávání

Primitivní reflexy jsou automatické reakce přítomné od narození, které by se přirozeně měly inhibovat nebo integrovat, jak dítě roste. Tyto reflexy jsou důležité pro přežití kojence v prvních fázích života, pomáhají při krmení, ochraně a vývojových milnících. Pokud však tyto reflexy přetrvávají za typický věk integrace, mohou narušit motorický vývoj, senzorické vnímání a kognitivní funkce, což může vést k různým potížím v pozdějším věku.
Přetrvávající primitivní reflexy a vývoj dětí
Přetrvávající primitivní reflexy mohou ovlivňovat děti několika způsoby. Přetrvávání reflexů, jako je Moro reflex, asymetrický tonický šíjový reflex (ATŠR), symetrický tonický šíjový reflex (STŠR) a reflex úchopový reflex, může ovlivnit vývoj dítěte. Tyto dopady se mohou projevit jako potíže s hrubými a jemnými motorickými dovednostmi, potížemi ve vzdělávání a koncentraci a poruchami senzorické integrace. Například ATŠR, který by se měl integrovat kolem 6. měsíce věku, může narušit vývoj koordinace ruka-oko a ovlivnit schopnost dítěte učit se číst a psát, pokud přetrvává.
Programy neurovývojové stimulace
Programy neurovývojové stimulace mají za cíl podpořit integraci primitivních reflexů, které se přirozeně neinhibovaly. Tyto programy zahrnují specifická cvičení a aktivity navržené tak, aby podpořily zrání nervového systému a podpořily vývoj vyšších motorických a kognitivních funkcí. Poskytnutím cílené stimulace tyto programy mohou pomoci snížit dopad přetrvávajících primitivních reflexů na vývoj dítěte.
Jedním z takových programů je metoda, kterou vyvinula Sally Goddard Blythe (INPP – Institut pro Neuro-Fyziologickou Psychologii), u nás je známý program Marji Volemanové Pohybem se učíme a řada dalších. Tyto metody zahrnují sérii cvičení přizpůsobených individuálním potřebám, založených na podrobném hodnocení reflexů a motorických dovedností. Cvičení jsou navržena tak, aby napodobovala pohyby raných vývojových stádií, a tím poskytovala neurologickou stimulaci potřebnou k usnadnění integrace reflexů.
Výzkum a účinnost
Výzkum účinnosti programů neurovývojové stimulace ukázal pozitivní výsledky. Například studie McPhillips a Sheehy (2004) zjistila významné zlepšení v čtení a psaní u dětí s přetrvávajícím ATŠR po programu cvičení na inhibici reflexů. Tyto zjištění naznačují, že řešení primitivních reflexů může mít přímý dopad na akademický výkon a motorické dovednosti.
Další výzkumy v této oblasti probíhají i u nás v Brně na Masarykově univerzitě pod vedení doktorky Aleny Skotákové a pozitivní vliv potvrzuje i naše praxe při cvičení s dětmi (odkaz na kazuistiku brzy přidáme ZDE).
Odkazy
- Goddard Blythe, S. (2005). The Well Balanced Child: Movement and Early Learning. Hawthorn Press.
- McPhillips, M., & Sheehy, N. (2004). Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties. Dyslexia, 10(4), 316-338.