Kazuistika: Neuro-vývojová stimulace pomohla dosáhnout významného pokroku

Úvod

Neuro-vývojová stimulace představuje efektivní metodu, která pomáhá dětem s problémy v oblasti koordinace těla, rovnováhy a propriocepce. Představujeme vám případ Aničky, devítileté dívky, která díky tomuto cvičení dosáhla významného zlepšení ve svém fyzickém i kognitivním vývoji.

Klientka: Anička, žákyně ZŠ (1.- 3. ročník)
Věk: v době spolupráce 7 – 9 let

Vstupní vyšetření a pozorování

Anička při vstupním vyšetření vykazovala problémy v oblasti rovnováhy a propriocepce. Propriocepce nebo propriorecepce (doslova „cítění z vlastního těla“) je schopnost nervového systému zaznamenat změny vznikající ve svalech a uvnitř těla pohybem a svalovou činností (můžeme říct „polohocit“ a „pohybocit“).Bez toho nedokážeme správně, nebo přesně plánovat ani realizovat pohyb. Propriocepce je tedy nezbytná ke správné koordinaci pohybu, k registraci změny polohy těla, pro svalový tonus atd. Testy ukázaly nedostatečnou stabilitu v základních i náročnějších pozicích. Anička měla obtíže s koordinací, což se projevovalo nesprávným stereotypem chůze a nejistotou při koordinačně náročnějších pohybech, jako jsou skoky na jedné noze nebo různé typy poskoků.

Navíc byly testovány primární reflexy, které mohou ovlivňovat různé aspekty vývoje dítěte (na škále 1-5):

  • Asymetrický tonický šíjový reflex (ATNR): pozitivní2
    Přetrvávání tohoto reflexu může souviset se špatnou rovnováhou, zhoršenou koordinací oko – ruka, problémy se psaním a čtením, lateralitou.
  • Tonický labyrintový reflex (TLR): pozitivní – 2
    Přetrvávání reflexu může souviset s problémy s rovnováhou, horší prostorovou orientací, koordinací horní a dolní části těla, nevolností v dopravních prostředcích.
  • Landau reflex: pozitivní – 2
    Reflex má podobné projevy jako u TLR. 
  • Symetrický tonický šíjový reflex (STNR): pozitivní – 1
    Jeho přetrvávání může souviset se špatnou komunikací horní a dolní poloviny těla, nerovnoměrným rozložením svalového tonu. Děti se hůře učí plavat, mohou se projevovat problémy se čtením a psaním. Reflex se hodně spojuje s vynecháním fáze lezení.
  • Galantův reflex: negativní
  • Moro reflex: pozitivní
    Přetrvávání Moro reflexu může souviset s horší pozorností, plachostí, problémy s ovládáním očí, emoční labilitou nebo citlivostí na různé podněty – vizuální, taktilní, sluchové

Vstupní diagnostika odhalila většinu testovaných reflexů jako přetrvávající, větší deficity i v oblasti rovnováhy a propriocepci (vysvětlení pojmu viz výše).

Z anamnézy a úvodního rozhovoru vyplynuly potíže Aničky ve škole – hlavně v českém jazyce, se čtením a psaním, měla potíže s pozorností a byla citlivější, méně emočně stabilní. V rámci raného motorického vývoje byla vynechána fáze lezení, v Pedagogicko-psychologické poradně zjištěna zkřížená lateralita.

Výstupní zpráva a pokrok

Po několika měsících pravidelného cvičení se projevilo výrazné zlepšení ve všech sledovaných oblastech. Anička cvičila pravidelně program NVS více než rok, na kontroly a pro další cviky si s rodiči chodila pravidelně po 5-6 týdnech, průběžně natáčeli a konzultovali také videa. Výsledkem bylo značné zlepšení ve stabilitě a koordinaci pohybů. Výsledky testů propriocepce potvrdily lepší kontrolu těla, což se projevilo i ve zvýšené plynulosti a jistotě při provádění jednotlivých cviků.

Kromě toho se podařilo potlačit všechny původně naměřené primární reflexy.

Anička je nyní schopná mnohem lépe a plynuleji provádět cviky, což je důkazem jejího pokroku v procesu učení nových pohybů. Také se výrazně zlepšil její stereotyp chůze, jistota při koordinovaně náročnějších pohybech a celková rovnováha. Ve škole se lépe soustředí a rodiče pozorují také lepší kontrolu těla, která se projevuje i v tanečním kroužku.

Doporučení

Anička si odnáší pohybovou sestavu (zaměřenou na bilaterální koordinaci, lezení, zpevnění středu těla a celkovou koordinaci), kterou doporučujeme cvičit co nejčastěji. 

Dle brožurky Doporučení k pohybovým aktivitám stále udržovat pozitivní vztah k pohybové aktivitě a mít dostatek příležitostí k pohybu. Rozvíjet rovnováhu, propriocepci a koordinační cvičení.

 

Závěr

Celkové zlepšení Aničky je zřejmé a je potvrzeno nejen testy, ale i subjektivním hodnocením její maminky, která zaznamenala pokroky ve škole i v oblasti rovnováhy, lepší kontroly těla koordinace pohybů. I když je stále potřeba pracovat i mimo školu, výsledky jsou velmi povzbudivé.

Na základě těchto výsledků jsme Aničce doporučili pokračovat ve cvičení zaměřeném na koordinaci pravé a levé strany těla, lezení, zpevnění středu těla a celkovou koordinaci. Dále je důležité udržovat pozitivní vztah k pohybové aktivitě a zajistit dostatek příležitostí k pohybu. Rozvíjení rovnováhy a propriocepce prostřednictvím koordinačních cvičení je klíčové pro další pokrok. K tomu mohou využít naši brožurku Doporučení k pohybovým aktivitám při mírně přetrvávajících primárních reflexech.

Význam neuro-vývojové stimulace

Případ Aničky jasně ukazuje, jak může Neuro-vývojová stimulace přispět k výraznému zlepšení rovnováhy, propriocepce, koordinace a potíží ve škole. Tato metoda je nejen efektivní, ale také zásadní pro celkový fyzický a kognitivní rozvoj dětí. Doporučujeme rodičům dětí s podobnými problémy zvážit tuto formu terapie a konzultovat své možnosti s odborníky u nás v Centru terapeutických služeb CETERAS.

Neuro-vývojová stimulace může být klíčem k lepšímu životu vašich dětí. Navštivte nás a zjistěte více o tom, jak můžeme pomoci i vašemu dítěti.