Kariérní poradenství: navigace na cestě k úspěchu

Kariérní poradenství je fascinující oblast, která spojuje lidi s jejich životním posláním a profesními cíli. Je to proces, který pomáhá jednotlivcům objevit své profesní zájmy, schopnosti a hodnoty a pomáhá jim vytvořit plán, jak dosáhnout svých kariérních cílů. Tento proces může zahrnovat poskytování informací o různých povoláních, pomoc při výběru vzdělání a školení, podporu při hledání zaměstnání a strategie pro kariérní růst a rozvoj. Mnohdy je jeho cílem samotné nalezení a definování kariérního cíle, tedy objevení toho, kým chce klient v profesním životě být.
V rámci kariérního poradenství můžeme využívat řadu diagnostických nástrojů, kariérních vzdělávacích programů a programů na podporu hledání práce, přičemž základní metodou je vždy profesionálně vedený rozhovor s klientem. Do oblasti kariérního poradenství spadají situace související s volbou střední či vysoké školy, volbou prvního zaměstnání, ale také se změnou zaměstnání, výběru dalšího vzdělávání (vzdělávání dospělých, viz koncept celoživotního učení), návratu do pracovního procesu (např. po mateřské dovolené), i se změnou původní kvalifikace a původního povolání.
Podle Evropské komise a Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) představuje kariérní poradenství soubor služeb a aktivit, které jsou vykonávány s cílem sloužit jednotlivcům každého věku a v každé životní situaci při volbě povolání, odborné přípravě na povolání a při řízení jejich kariéry. Tyto služby mohou poskytovat školy, vzdělávací instituce, zaměstnavatelé, neziskové organizace, veřejný nebo soukromý sektor. Mohou být poskytovány individuálně nebo skupinovou formou, v osobním kontaktu či distanční formou.
Mezi hlavní cíle kariérního poradenství patří:
- sebepoznání – pomoc jednotlivcům lépe porozumět svým zájmům, hodnotám, schopnostem a preferencím, což jim umožní lépe definovat svou kariérní cestu;
- kariérní plánování – vytvoření konkrétních a realistických kariérních cílů a vypracování strategie, jak je dosáhnout;
- rozvoj dovedností – poskytnutí podpory a zdrojů pro rozvoj potřebných dovedností a kompetencí nutných pro úspěšnou kariéru ve zvolené oblasti;
- pomoc při hledání zaměstnání – podpora při vyhledávání pracovních příležitostí, psaní životopisů, přípravě na pohovory a navigaci v procesu hledání zaměstnání;
- v případě mladistvých pak specificky zamezit předčasným odchodům ze vzdělávání, tedy motivovat je k dalšímu vzdělávání navazujícímu na to základní.
V oblasti kariérního poradenství existuje řada teoretických přístupů (Vendel, 2008; Košťálová, Cudlínová, 2015 a další), shodně s posledně zmíněnými autorkami dospíváme k závěru, že:
- není nutné se striktně držet jednoho přístupu, ale při práci s klienty se můžeme nechat inspirovat jinými přístupy, vnímáme-li, že to bude klientovi ku prospěchu a užitečné,
- důležité je vnímat změny a vývoj světa kolem nás a poskytovat klientům službu, která je posílí pro život v moderním světě,
- cílem poradce je připravit klienta na to, aby dokázal využívat příležitosti, které se nabízí, zkompetentňovat ho a vést k větší samostatnosti a zodpovědnosti,
- rozvoj kariéry může být nelineární, existuje velká variability možností,
- každý klient je jiný a potřebuje si najít vlastní jedinečnou cestu.
Trendem poslední doby je nahrazování expertního přístupu v kariérním poradenství spíše přístupem partnerským. Poradenský proces je pak na místo nabídnutí klientovi „správného“ řešení, spíše provázením klienta na jeho cestě a pomoc při hledání a nacházení jeho vlastních řešení. Poradce klientovi pomáhá myšlenky strukturovat a je-li to užitečné, nabízí další doplňující informace.
Základem kariérního koučování je vedení správně pokládanými otázkami. Tím, že se ptáme a nementorujeme, vyvoláváme zájem, motivujeme k hledání a objevování vlastního řešení. Výsledkem je nejen konkrétní a aktuální řešení, ale i pozitivní, aktivní vztah k němu (Čihounková, Šustrová, 2009).
Základní charakteristiku koučinku můžeme také shrnout do následujících bodů. Koučink:
- pracuje s předem jasně definovanými výstupy a výsledky,
- pracuje s permanentní zpětnou vazbou,
- je zaměřen do budoucnosti,
- orientuje se na řešení místo na problém,
- je zaměřen na změny postojů, myšlení, dovedností a motivace koučovaného,
- pracuje s vnitřní motivací klienta,
- využívá proces učení se ze zkušenosti,
- je katalyzátorem – urychluje změny, řídí je,
- pomáhá najít koučovanému nejefektivnější cestu k cíli, tedy i ke zvýšení své výkonnosti (cit. dle Čihounková, Šustrová, 2009; Zouharová a kol., 2014).
Kariérový koučink a aplikace koučovacího přístupu v kariérním poradenství představuje vhodnou metodu a přístup, který může výrazně zefektivnit celý proces kariérového poradenství a přispět k tomu, aby klient našel takovou práci či kariérní směr, které budou co nejvíce odpovídat jeho představám a zájmům, budou plně reflektovat jeho schopnosti a dovednosti a splňovat důležité aspekty, které pro spokojený pracovní život klient potřebuje a kterou pro něj bude reálné získat a naplnit.
Použité zdroje:
ČIHOUNKOVÁ, J., ŠUSTROVÁ, M. Koučem na vysoké škole : Příručka pro vysokoškolské poradce. Brno: Ircaes, 2009. 64 s. ISBN 978-80-254-6113-6.
VENDEL, Š.: Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 978- 80-247-1731-9
ZOUHAROVÁ, J. a kol. Metodika koučování pro pedagogy střední školy. Brno: 2014.